Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

16 september 2007

Friese dúmkes

Met de verse hazelnoten ga ik deze Friese koekjes maken, omdat het weekend is.
Maar omdat ik nog altijd niet in het bezit ben van een werkende mixer, heb ik niet veel zin om koude boter met suiker schuimig te roeren. Dus ik smelt de boter en meng hier de cassonade doorheen. In één keer de losgeklopte eieren erbij en verder braaf het recept gevolgd. We hebben hele goede gemberpoeder in huis, die al lekker ruikt als je het potje openmaakt, en de kruidenmix vind ik dan ook een héle goede toevoeging.
Het deeg is soepel en luchtig en ik laat het even rusten om de boter weer iets te laten uitharden. Nog eens doorkneden en 'rollen'. Tja, echt rollen gaat niet zo goed, maar met veel bloem krijg ik er toch nog redelijke lapjes uit. Een half uurtje in een lauwwarme oven en voila: zanddegerige kruidige koekjes met een beetje 'bite' door de aanwezigheid van hazelnoten. Misschien dat ik er een volgende keer nóg wel meer gember en anijszaad doorheen zou mengen.

De koekjes komen eenvoudig van de bakplaat met deze dunmetalen 'koekjesschep' (Dille&Kamille). En ook de lapjes deeg, die nogal plakkerig zijn, blijken goed verplaatsbaar en hanteerbaar met dit gereedschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten