Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 september 2007

Noorse karamelkaas

Op de zaterdagmiddagmarkt in Nijmegen is bij het kaasboertje (voor het Valkhofmuseum) deze uiterst bizarre gekarameliseerde geitenkaas te koop: "Gjetost" afkomstig uit het Noorse Gudbrandsdalen. Het snijdt als rubber, dikker dan 'normale' kaas, en kruimelt niet. De smaak ligt ergens tussen kerstsnoepgoed en belegen kaas. Zéér vreemd en ik vind het níet bijzonder lekker. Schijnbaar kun je thuis ook deze karamelkaas maken...

Arjan zegt over deze kaas: "Lekker op een viezige manier, of vies op een lekkere manier; ik ben er nog niet helemaal uit."

2 opmerkingen:

  1. Wooo ik be helemaal verliefd op deze kaas! Ik ben de enige in mij omgeving die het ook maar binnen kan krijgen, maar ik ben er dol op!
    Het stuk dat wij hebben is alleen op :(. Zou die kaasboer in nijmegen hem nog hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook lekker, in tegenstelling tot velen(??)...Ben erachter dat er 2 soorten zijn, de gele en rode variant. De gelige is van koemelk, de andere(rode) van geitenmelk. De laatste vind ik persoonlijk wat lekkerder,
      aangezien ie wat zouter en iets
      meer pit heeft. In Groningen kan ik het op de markt, maar tevens in de betere kaaswinkels kopen, alleen...lucky me....ik krijg het met enige regelmaat van een kameraad, wiens dochter met een Noor is getrouwd en zij 2 a 3 x jaarlijks naar Noorwegen gaan en Brunost meenemen. Nu nog mooie recepten vinden!!!

      Verwijderen