Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

23 augustus 2009

Pap uit de Campina-fabriek

Pap. Een ècht Nederlands zuivelgerecht, dat in het buitenland (behalve misschien Engeland en België) nauwelijks gegeten wordt. Pap wordt gemaakt door (karne)melk met een graanprodukt te verwarmen en te binden tot dikvloeibaar. Wordt de pap dikker dan dikvloeibaar, dan spreekt men van pudding. Er is zoetemelkse pap (griesmeelpap, havermoutpap, rijstepap, broodpap), gemaakt van melk, en karnemelkse pap (bloempap, gortepap). Lammetjespap is pap van melk met tarwemeel of kindermeel (=fijne bloem); het was (is) de eerste papsoort die na de borstvoeding aan baby's (de lam- metjes) werd (wordt) gegeven. Lammetjespap en broodpap zijn níet kant-en-klaar te koop.

In de test: de pappen van Campina. Allemaal "vers, voedzaam en lekker", maar slechts twee (bloem-en gortepap) hebben het ikkies- bewust-stempel. De omschrijvingen op de verpakking zijn dan wel weer nagenoeg hetzelfde: "Campina --pap is voedzaam en lekker. --pap is lekker als ontbijt en is een goede start van een energieke dag." Slechts voor griesmeel-en rijstepap werd een kleine aanpas- sing aangebracht; deze pappen zijn namelijk "lekker als dessert". Werkelijk? Zo weinig onderscheid maar? Laat ik dát zelf maar eens uitzoeken:

Bloempap (€0,85; 3,4g suikers; 50kcal)
Korrelloze homogeen poederwitte puddingdril met een zurige geur en dito smaak. Vult de hele mond met zijn karakteristieke papperigheid en is zéker niet zo droog als het klinkt. Kan alleen wel wat vers fruit gebruiken; plus een 'knappertje'.
Rijstepap (€0,67; 4,1g suikers; 85kcal)
Dúnne, van de lepel lopende pap met een vlakke smaak. De rijste- rige korrelpletterij is prettig, maar de roep om bruine basterd is oorverdovend. Groot gemis van saffraangele kleur. Zonder e blijkt de Vlaamse rijstpap superieur!
Gortepap (€0,67; 3,3g suikers; 50kcal)
Wat zíjn gorten eigenlijk? Enige associatie is: gortdroog, maar dat blijkt voor deze pap niet te gelden. Het betreft bloempap met gort. De geur is net iets minder zurig en de nasmaak is iets zwakker. Fei- telijk geschikt voor de bloempapfanaat die de toevoeging van 'doorgekookte rijstkorrels' prefereert.
Griesmeelpap (€0,73; 9,0g suikers; 95kcal)
De gedoodverfde winnaar, maar dit is dan ook de enige pap waar al suiker doorheen zit. Prettige fijnkorrelige structuur. Een vaste pap die ruikt naar bitterkoekjes en die je koopt wanneer je een tóetje wil. Heeft geen toevoegingen meer nodig, behalve misschien rode bessen(saus) voor de nostalgieken.
Havermoutpap (€067; 4,3g suikers; 75kcal)
Dit ziet eruit als slijmerige Brinta en smaakt naar dikke melk met de structuur van 'overdehoudbaarheidsdatumklonters'. Pak de suiker er maar vast bij. Grootmoeder's versie is waarschijnlijk veel voller en minder afgezwakt van smaak.

Gróte winnaar voor mij: bloempap. Verreweg de gezondste met weinig natrium, vet, calorieën en suikers, maar bovendien voed- zaam met een unieke smaak. Die desgewenst met eigen additieven (vers fruit, honing, kandijsuiker) verder te pimpen is.
Griesmeelpap, op de tweede plaats, is uit het pak al te zoet en kun je dus beter even zelf maken. Dat geldt overigens helemáál voor rijstepap; gewoon niet kant-en-klaar kopen. Gortepap voegt nau- welijks iets toe aan het assortiment en havermoutpap, wel, daar lust niemand pap van...

6 opmerkingen:

  1. Tjonge dikke schrik zeg,
    de Havermout pap lijkt echt een verschrikkelijk productie fout!
    Terwijl ik gek ben op Brinta ect.
    En dit gaat zeker niet een tijd besparende snel onbijt versie voor mij worden wat ik stiekem wel hoopte.
    Als je het nou nog kon opwarmen was het misschien andere koek geweest, maar het voelt alsof je een slecht uitgewerkt slijm monster uit een low budget sci-fi film in je mond hebt. En ik wil mensen adviseren het alleen te kopen als dit het doeleinde van het product gaat zijn.[monster van je eigen huis en tuin dril modder monster film]

    De griesmeel was indd wel goed te doen voor het geld,
    jammer genoeg niet zo lekker als de griesmeel pudding in de mona pudding met bessensaus combi.
    Wat de smaak is die veel mensen toch wel stiekem verwachten, wat denk ik teleurstellende effecten gaat hebben.

    Nu de buurt Super hier van deze pap bekers af wilt omdat het voor geen meter verkoopt,
    ga ik voor dat spot prijsje toch nog even de Bloem pap proberen na ik eigenlijk had besloten de niet bekende smaak bekers te laten omdat ik bang was voor de havermoutpap streken.
    Maar deze blog geeft me vertrouwen dat ik hier niet al te bang voor hoef te zijn.

    Maar ik denk dat ik het voortaan maar gewoon hou bij zelf gemaakte hangop,griesmeelpudding en warme brinta.

    Goede review,
    had ik hem maar eerder gevonden..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rijstepap, inderdaad roept deze pap heel hard om suiker!
    Gelukkig heeft de basterd suiker de roep gehoord,
    anders hadden we ons ernstig aan het toetje gestoord.
    De smaak is niet te beschrijven,
    werkt wel om de eetlust te verdrijven.

    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De griesmeelpap goed? Die vond ik juist vreselijk. Ze kunnen er wel een waarschuwing opzetten "In plaats van de lekkere zoetige pap die u verwacht, krijgt u een soort bitterkoekjes-brij als u deze pap koopt". Griesmeelpap die naar die vieze troep smaakt in plaats van naar griesmeelpap kan dat wel even als waarschuwing erop hebben dat het bitterkoekjes smaak heeft.
    Vreselijk jammer, want griesmeelpap zonder die smaak vind ik juist heerlijk.
    Echt een miskoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niks mis met hvermouthoor hihi..eet heg elke dag..hmmmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo, kan iemand mij vertellen waar je nog lammetjespap kan kopen?

    BeantwoordenVerwijderen