Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

04 december 2011

Gevulde eieren à la Holtkamp

Enthousiast had ik mijn nieuwe boek "De banketbakker" van Cees Holtkamp (de frequente bezoekers van mijn blog weten inmiddels wie dat is... ;) meegenomen naar de locatie van de jaarlijkse familie Sinterklaasviering. Omdat ik wist dat er nog enkele uren tijd over waren van te voren en, ach, ik mag graag over de top gaan. Qua organisatie ook; maar zeker niet in de laatste plaats als het op eten aankomt. Dus was een tafel vol eten niet compleet zonder gevulde eieren. Die ik nu eens een keer wilde klaarmaken naar het recept van een échte professional!

Menig feestje hierzo werd al eens met gevulde eieren opgesierd (meestal bereid op deze wijze, maar ook wel eens chique volgens recept als dit), maar nooit eerder maakte ik gevulde eieren zonder mayonaise. Tòch zie ik in het recept van Meneer Holtkamp geen mayonaise vermeld. En ik vergewis me ervan, nee, hij gebruikt géén mayonaise. Maar boter. En slagroom. Hûh? Nou, oké. Ik doe het gewoon.

De boter dus zo luchtig mogelijk kloppen en hier de eierdooiers boven zeven. Met een scheutje slagroom tot zachte crème kloppen en op smaak brengen met zout, peper, maggi (en ik gebruik ook ruim kerriepoeder). De dooiercrème is mooi in de halve eiwitten op te spuiten. Met een takje basilicum hier en een garnaaltje daar is het geheel behalve zeer presentabel vooral ook érg lekker! Het restje crème gaat in plakjes rookvlees (naar een tip van CH); ook inderdaad lekker.

Is boter nu beter dan mayonaise? Eigenlijk, ei-gen-lijk vind ik van waarschijnlijk wel. Maar ik wil eerst meer van die lekkere gevulde eieren testen om het echt heel zeker te weten...!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten