Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

11 december 2011

Cactus

Wat nou als ik een schaarse vrije dag gebruik om me vol-lé-dig op te laden en te ontspannen; wat ga ik dan doen? In een zeer ideale wereld zou ik naar Amerika vliegen en me de hele dag uitleven in supermarkten. Maar nu, in een net iets minder ideale wereld, heb ik het internet uitgeplozen naar de grootste supermarkt van het onontdekte Luxemburg. Nauwelijks een supermarktketen in dat land gevonden echter en dus reizen we af naar de beste, meest noordelijke optie aldaar: Cactus Ingeldorf (4, Route d'Ettelbrück). Supermarktfetisjisme? Ik dacht het wel! Wild plan? Welnee, vanaf Maastricht is het volgens mij best te doen - plakken we er een weekendje aan vast..

Het lange stilzitten tijdens de reis en de adrenaline van het pure, naderend supermarktgenot zijn genoeg om me bij aankomst een gat in de lucht te doen 'springe'. Het is trouwens meteen al gek en leuk, want de grijze Cactuskeet is gelegen in glooiend mooi groen heuvellandschap en van de parkeerplaats voor bezoekers (573 plaatsen) rijd je langs achterom zó iemands boerenerf op. Staat daar daadwerkelijk een kèrkje (!)?

Oh, oh, oh. Ik sta bij de ingang van een Luxemburgse supermarkt. Dit is het beste moment, want nu moet alles nog komen. Ja! Leuk, leuk, leuk (en daarbij klap ik blij in mijn handen; ik vind dat je je bij zulke grote vreugdes gewoon moet laten gaan). De winkel is van het type hypermarché en om heel eerlijk te zijn, oogt de inrichting een tikkeltje aan de verlopen kant. Het woord shabby komt in me op.

Bij binnenkomst liggen cosmetica, sokken, kleding, elektronica en een (kleine) selectie dvd's en games uitgestald. De cd's (zoals de grote verzamelaar van Très Amigos - wie? - inderdaad!) zouden moeten gaan vanaf €15,90. I kid you not. Maar ik kom hier niet voor de cd's. Of de schrijfwaren en bureau-artikelen, hoewel die A5-snelhechters wel als eerste artikel in mijn karretje komen te liggen (à €0,40). Verder zie ik (kook)boeken, schooltassen, speel- goed en dan begint het grote werk van de alcoholverzameling. Alleen de wijn alleen al: véél.

Dan zoetwaren (koekjes, snoep) met veel Oostenrijkse import en verder eigenlijk alleen Haribo. Weinig verrassingen tot nu toe in deze supermarkt. Het assortiment is redelijk vergelijkbaar met dat in België en ook de versafdelingen ogen als wat ik in Gent gewend ben. En wat een onoverzichtelijk gangensysteem; het is zo erg dat ik mijn normale nauwgezette systeem waarmee ik goed alles kan bekijken, moet laten varen. Wat uiteraard irriteert. Het is ook niet echt goedkoop hier, maar goed, op naar de streekprodukten dan maar.

Helaas. Er valt opvallend weinig Luxemburgse muk te vinden hier. Behalve dan Kochkäse, maar daar weet ik me geen raad mee. Of zal ik aardappelsap meenemen uit het macrobiotische schap? Het 1,5 gangpad met pastasoorten laat ik lekker links liggen en Aziatische importproducten kan ik thuis ook kopen. Misschien ligt 't aan mij en ben ik teveel gewend/verwend. En ik ben ook daadwerkelijk blij met mijn 'chips chakalaka', Afrikaans gekruid (omdat ik hoop dat het zal smaken zoals de lang-vervlogen catalana). Maar het leukste van dit avontuur was met stip de voorpret! Je zou bijna kunnen zeggen dat ik me "aan de cactus heb geprikt" ;)

2 opmerkingen:

  1. Oh geweldig!! Wil je me de volgende keer mailen? Dan ga ik mee! (iedereen verklaart me altijd voor simpel als ik uitleg dat ik zooooo genoten heb van het bezoek aan een buitenlsndse super)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou.. bij het lezen van de rest van je stukje denk ik dat ik deze dan maar even oversla. De voorpret blijft gelukkig anders was het zo'n trieste bedoening geworden.

    BeantwoordenVerwijderen