Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

22 december 2011

Appelcranberry chutney

Hét plan is om voor Kerst een 'glazed ham' te maken (die is besteld maar waarom, waarom ben ik toch vergeten te vragen hoeveel het per kilo gaat kosten?) en als begeleider hoort daar, volgens Nigella Lawson althans, appelcranberry-chutney bij. Nou liggen hier in de diepvries nog veenbessen te liggen en die mogen (oftewel: moeten ooit) op, dus waarom niet? Here goes.

Recept
Schil 6 appels (Granny Smith, of zoals ik las: Golden Delicious..) en snijd ze in grove stukken. Schil 1 rode ui en 2 sjalotjes en snipper grof. Doe de appels en de uien met 150g (gedroogde) cranberries, 200g bruine basterdsuiker, 1½ volle theelepel kurkuma, 1½ volle tl gemalen komijn, 1½ volle tl gemalen koriander, 2 volle tl gem- berpoeder, 2tl grof zout, ½ tl fenegriekpoeder, ¼tl kardemom, een mespunt pimentpoeder, 1 el honing, 250ml azijn (200ml appelazijn en 50ml honingazijn in mijn geval), 2 handenvol grote blanke rozijnen en eventueel wat vanillepoeder in een pan met dikke bodem en laat dit 45 minuten op laag vuur pruttelen. Schep de chutney in schone glazen potten, schroef de deksels erop en laat de potten ondersteboven afkoelen.

De chutney prikt bij ruiken lekker in je neus van de azijn. En ze smaakt naar zurige appelmoes met specerijen. Ik denk (lees: weet zeker) dat de schoonmoeder een potje chutney cadeau krijgt bij mijn aankomst zondag.

3 opmerkingen:

  1. Haha is dat omdat je je schoonmoeder zo leuk vindt?
    Chutney is fun maar ik krijg altijd zo'n commentaar van de kids vanwege de azijnlucht!

    Eh vanillepoeder?? Als in gemalen vanillestokjes? Waar? Duur?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vanillepoeder inderdaad als in gemalen vanillestokjes! Superspul. Bij de bio(natuurvoedings)winkel. Merk: Cook. Site: www.arcadie-sa.fr

    BeantwoordenVerwijderen