Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

05 december 2011

Chocolate Marbled Cheesecake (allerhande)

"De Oreo koekjes zijn het lekkerst" beweert een zekere Elliot Rivera in de Allerhande van één of twee maanden geleden. Nou komen de recepten voor cheesecake in legio (alleen op site allerhande.ah.nl staan er al zestien), maar iets aan de breedlachende meneer Rivera of die belofte van Oreo koekjes doet mij besluiten dít recept uit te proberen. En ach, zolang ik hem niet alleen hoef op te eten kan ik best een taart gaan bakken (want dat is leuk)!

Twee rollen Oreo koekjes gaan (met witte crèmevulling en al) in de keukenmachine en komen er na toevoeging van (150g) gesmolten boter als 'potgrond?' weer uit. Of althans, zo ziet het eruit. Met deze kruimels wordt een springvorm bekleed (met opstaande rand) en deze bodem wordt kort voorgebakken.

De vulling is gesmolten chocolade (200g puur en 100g melk, van Schogetten, omdat die al in stukjes zijn en dat is wel zo makkelijk smelten) volgens recept vermengd met 500g mascarpone, 400g Monchou, 250-300g witte basterdsuiker, 4 eieren en 2 dooiers. De taart wordt gebakken en dient ín de oven af te koelen (anders dan scheurt 'ie). Het is een beetje moeilijk te beoordelen wanneer gaar gaar is, maar de taart stijft bij afkoelen nog keurig verder op.

Is dat een verbrande bodem? Neen, dat is een koekbodem van Oreo's; ook zwart. Leuk idee, helemaal met een witte chocolade cheesecake of iets dergelijks. De bodem is zeer krokant en toch makkelijk te snijden. En dat strak gemarmerde oppervlak van de cheesecake ziet er mooi uit.

Een zeer romige, machtige taart met een bijzonder aromatische chocoladesmaak. Deze smeuïgheid roept duidelijke associaties met brownies op. Lekker, en na acht uur in de koelkast nóg beter (wel op kamertemperatuur eten). Ik denk dat ik dus meega in de stelling dat "Oreo koekjes echt het lekkerst zijn" (hoewel ik bruine bastognekoeken ook geslaagd vind). Tot nader order dan.

3 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit en dat marmereffect vind ik super! Deze gaat in het mapje "nog eens te maken". Ik zal je laten weten hoe hij geworden is. Als ik hem tenminste zo snel maak dat ik nog weet dat ik zou reageren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er prachtig uit! Was pertinent tegen de mon chou taarten van vroeger (dan kwam je ergens en werd er geroepen: ik heb een taart gemaakt! En dan kreeg je? Juist. Brrr)
    Gebakken kwark daarentegen.. yummy! Gordon heeft een hele goede en meneer Michel Roux ook. Ben nu nog op zoek naar het recept voor die je in Oostenrijk krijgt. (en Oreos? de gewone vind ik niks maar we hebben collectief zoete dromen over de mint gevulde die we op onze vakantie in USA hebben gevonden. En gegeten. En meegenomen. Die nu op zijn. Snik.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat een heerlijke taart! Die staat ook op mijn to-do-lijst, de foto's uit de Allerhande (en van jou) zien er zo aanlokkelijk uit... Nu kriebelt het nog meer om hem te gaan maken.

    En Baking Soda (en andere liefhebbers van Mint Oreo's); ik vond laatst Mint-Oreos bij Jac Bostelaar in Utrecht. Ze waren zeker niet goedkoop, maar elders vind je ze niet zo snel.

    BeantwoordenVerwijderen