Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

22 oktober 2009

Hangop van geitenkarnemelk

Bij Estafette (Biltstraat 62-64), een héle prettige biowinkel waar je met een lach en een vriendelijk woord geholpen wordt, kocht ik van de week verse geitenkarnemelk (€1,65) van De Klompenhoeve. Ingrediënten: gekarnde gepasteuriseerde magere geitenmelk en zuursel. "Lekker pittig van smaak, maar toch mager. En een gezond alternatief voor mensen die geen koemelkeiwit kunnen verdragen." Zonde bijna, om zó weg te klokken. Misschien moet ik dan meteen maar eens proberen of je inderdaad van karnemelk hangop kunt maken. Geitenkarne- melkhangop dus in dit geval.

Mijn bron meldt dat je voor hangop van karnemelk de volgende stappen moet ondernemen: een theedoek nat maken onder de hete kraan en uitwringen; theedoek in een zeef uitspreiden en hier de karnemelk ingieten; de vier hoeken van de doek bij elkaar knopen en ophangen (bv boven de kraan). Nou, dat lijkt mij een beetje een geklieder; ik zet er lekker een bak onder en die gaat twee dagen de koelkast in (laat geen punten van de doek over de kom hangen, want dan lekt het vocht daarheen weg). Het resultaat na die lange tijd uitlekken is dikke (schepbare) zurige bijnakaas. Lekker (mét honing). Enige nadeel: van een halve liter geitenkarnemelk blijft nèt genoeg over voor vier personen en dan heeft iedereen maar één mager quenelletje.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten