Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

02 juni 2008

Spinaziepannenkoeken

Ik moest meteen denken aan dat kookboek van Jessica Seinfeld: "Deceptively delicious, simple secrets to get your kids eating good food" waarin allerkleinste broccoliroosjes in koekjes worden gebakken en gepureerde worteltjes en spinazie door browniedeeg worden gemengd. Die laatste truc wordt namelijk ook toegepast door de bedenkers van dit 'familierecept' uit de Allerhande:

Een uitje fruiten in weinig (lijnzaad)olie met een fijngesneden teentje knoflook. Hierbij verse spinazie laten slinken (met evt. wat sesamzaad) en dit ver- volgens door pannenkoekbe- slag pureren met een staaf- mixer. En er dan uiteraard pannenkoeken van bakken. Wat bijzondere gifgroene pannenkoeken oplevert, die net zo simpel te bakken zijn als normaal maar op de één of andere manier nèt iets minder 'koekerig' zijn (losmaziger van structuur; dit is natuurlijk op te lossen door minder spinazie door het beslag te pureren).
Ik bestrijk mijn spinaziepannenkoeken voor tweederde met ricotta en rol ze op met een flinke bos verse dille. Deze rakkers zijn voor onderweg en dus zal ik nog gerookte zalm erbij kopen en ze daarmee belegd, in de auto dineren.
Maar spinazie en stroop gaan volgens mij ook heel goed samen (ijzer en ijzer, nietwaar?!) en behalve de instant klassieker met zalm zijn nog legio belegvarianten denkbaar: corned beef, kaas, bacon, appel (?), tahin, ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten