Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

20 juni 2008

Chuka wakame

Bitter (achterkant tong), zoet (tongpuntje), zuur (zijranden tong) en zout (vooraan tongzijkanten) zijn de gekende smaken. Plus de nieuwe vijfde: unami! Een Japans woord dat 'vlezig' of 'pikant' betekent en in het Nederlands omschreven zou kunnen worden als 'hartig'. Het bekendste voorbeeld is maggi (natriumglutamaat).
Ik geloof dat zeewieren ook onder deze vijfde noemer ingedeeld moeten worden en hoewel de meeste mensen al het zeewier afdoen als 'zeegras' (en dit vervolgens terzijde schuiven), ben ik een gróte fan van gemarineerde wakame met sesamzaadjes en (een héél klein beetje!) rode chilipepertjes. Alleen heb ik het door de jaren heen denk ik nog geen één keer correct uitgesproken. Misschien zit ik daarom wel zo graag aan de sushiband; dan hoef je het alleen maar te pakken...

10 opmerkingen:

  1. Ja, jummie! Ook zo lekker om te combineren met een stukje tonijn (rauw of heeeeeel kort gegrild)...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker, Chuka Wakame.
    Maar waar kan ik het kopen, zonder er 4 euro voor een klein bakje voor te betalen bij de japanner?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet nou niemand waar je het kan kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Japans restaurant of Japanse toko (bijvoorbeeld SushiFood te Gent: daar wàs het €1,95 per bakje)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij de Albert Heijn.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad, de Albert Heijn verkoopt een bakje chuka wakame (125g) aan €2,49.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. het is ook verkrijgbaar bij de betere horecagroothandel zoals kweker in amsterdam, in bakjes van 150 gram en in bakken van 2 kg(is zo op hoor)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik vraag me af hoeveel calorieën erin zitten. Het is heeeeel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. supermarkt deen 1,29 voor 125 gram
    een aanrader

    BeantwoordenVerwijderen
  10. in welke plaats is supermarkt Deen?

    BeantwoordenVerwijderen