Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

27 juni 2008

Actimel

Wij, koopgrage consumenten, worden in de supermarkt overstelpt met produkten die als doel zeggen te hebben de interne mens te versterken. Allerhande rechtsdraaiende yoghurtjes met toegevoegde bacterieculturen en wat al niet meer. Nou is allang bewezen dat het nuttigen van dergelijke probiotische voeding misschien alleen op de (zeer) lange termijn enig effect heeft, omdat maag-en darmstelsel allang overbevolkt zijn door je eigen bacteriën en die laten zich nou eenmaal niet rap verdringen door een paar nieuwkomers. Veel effectiever is het om voedsel te eten dat de lichaamseigen probiotische bacteriën doet toenemen: artisjokken, uien, bananen, prei, etc.
Nou denk ik, door ervaring, níet zo over Actimel. Op de één of andere onverklaarbare wijze zorgt zo'n flesje 'drinkyoghurt' er voor dat het met mijn darmperistaltiek allemaal wat soepeler verloopt, wat resulteert in minder (maag)klachten en -krampen bij bv. te lang niet eten, te snel veel eten, te grote temperatuurs- verschillen. Er zijn zelfs mensen die beweren er minder aften door te krijgen. Placebo-effect? Misschien, maar dat maakt me dan niet uit. Wat ik wél naar vind is de overduidelijke marketingstrategie van Danone om nu Actimel ook voor kinderen aan te prijzen.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb dezelfde ervaring met kefir. Pak goedkoper dan Actimel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt eigenlijk wel logisch, ja.

    BeantwoordenVerwijderen