Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

05 november 2009

Saksische kruimelkwarktaart

Van ganser harte had ik me nog zó voorgenomen om na het werk (gisteren, dus) in de keuken stevig aan de slag te gaan. Daarvoor hoefde ik alleen maar, uit de trein, op mijn fiets in één ruk door te gaan naar de super- markt om daar alle benodigde boodschappen te doen. Maar regen en de onvermijdelijke vermoeidheid waren ervoor verantwoordelijk dat ik uit- eindelijk toch weer thuis op de bank terecht kwam en daarna is het (natuurlijk) niet meer van opstaan gekomen... Vroeg wakker vanochtend maar niet heus en toen moest het gebeuren! Voor de georganiseerde lunch met (ex)collega's wíl ik een taart meenemen, maar gaat dat nog lukken? Om 12.00u moet ik er zijn en ik begin met boodschappen doen om 9.17u.

De (favoriete live)cd van Milow wordt opgezet; als die is afgelopen moet de taart in de oven staan! Ik ga iets bakken uit het DDR Back- buch en maak eerst een chocoladedeeg van bloem, cacao, suiker, boter, een eidooier, bakpoeder en vanillesuiker. Het hoeft niet zo homogeen doorgekneed te worden, want dit wordt kruimeldeeg. De ingevette (vierkante) bakvorm is snel genoeg van een deegbo- dem voorzien en dus kan ik verder met de kwarkvulling.
Maar wordt met 'quark' kwark bedoeld of roomkaas? En is er ei- genlijk verschil tussen kwark en fromage frais? Geen tijd om over na te denken: fifty-fifty dan maar (2x185g Philadelphia naturel, aangevuld tot ca. 600g met Almhof kwark). Het "Backfett, am bes- ten Butter", moet worden "zerlassen". Dat zal dan wel smelten zijn (Google: inderdaad).
Vier dooiers met 50g suiker schuimig kloppen en de 125g gesmol- ten boter hier doorheen mixen. Suiker (naar smaak), kwark, gries- meel (ik gebruik 2el couscous, want ik heb geen griesmeel en ik weet uit ervaring dat dit geen probleem zal zijn), vanillesuiker en het sap van 1 citroen. De vijf (!) eiwitten worden stijfgeslagen tot meringue (met een beetje suiker). Vervolgens de hele boel voor- zichtig door elkaar spatelen; op de deegbodem uitschenken en het overige chocoladedeeg hier overheen kruimelen. De taart gaat (bijna) een uur de oven in.

Yes. Yes. Klokslag half twaalf zit ik met een dampende kwarktaart (verstopt in een tas) in de bus. Het is een beetje hopen dat het ding gaar is; maar ik ga op tijd komen! Mensen voor mij bespreken met elkaar appeltaart te ruiken en kijken om zich heen waar die heer- lijke geur toch vandaag komt. Appeltaart.. tsss. Luchtige, smeuïge Saksische kwarktaart zullen ze bedoelen!
Warm opgediend en gelukkig gaar. De cacao overheerst niet, maar geeft wel een prettig chocolade nasmaakje. Het contrast in kleur én textuur is goed gelukt en de megataart blijkt nèt genoeg.

1 opmerking: