Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

02 december 2008

Échte Zeeuwsche Roomboterbabbelaars

Maar dan ook écht de échte: uit Middelburg!!
Waar middenop de markt (nr. 23) het winkeltje van de familie J.B. Diesch zit, die al sinds 1898 volgens echt oud Zeeuws(ch) recept, het bekende snoepje ver- vaardigen uit versgekarnde roomboter, zui- vere kristalsuiker (van Zeeuwse suikerbieten, hoop ik) en plantaardige glucose. Mét de initi- alen 'J.D.' erop. Enige andere toevoeging is een beetje zout als smaakversterker; niks rotzooi, niks geur-en smaakstoffen. Dat zou ook niet no- dig zijn, want de roomboterbabbelaar smaakt van zichzelf al naar roomboterbabbelaar (lees: boterige harde karamel) en heeft niks anders nodig dan de nostalgische blauwe verpakking (€1,95). Uiteraard liggen de fameuze blikjes er ook.
Met Mw. Diesch houd ik een praatje over het in stand houden van mooie tradities als kleine snoepwinkeltjes en, geheel terecht, complimenteer ik haar en haar familie uitvóerig met de prachtige winkel, die door de jaren heen in niks veranderd lijkt. Prachtig detail is de manier waarop de winkeldeur open moet worden gemaakt. Jammer alleen, dat er niet meer zoveel "mooie dames" (d.w.z. in klederdracht) als vijftien jaar geleden op Walcheren rondlopen, maar ik kan het ze niet kwalijk nemen; het lijkt me geen doen met al die kanten kappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten