Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

01 september 2008

DB: Chocolade éclairs (met chocolade, chocolade én chocolade!)

Alles hier staat op z'n kop. En tussen kluswerkzaamheden in het nieuwe huis en autopanne door, zag mijn computer zijn kans schoon om de geest te geven (handig, maar niet heus, als je hele dagen op 'marktplaats' door wilt brengen...) Ik zit nu dan ook niet achter mijn eigen bureau, maar bewerk en upload foto's vanaf andermans pc (dank u, A). Vraag me niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen om 'tussen neus en lippen door' nog even chocolade éclairs te maken voor de Daring Bakers Uitdaging van deze maand. Ik kan je zeggen, dat als de uitdaging weer een botercrème-rijke 1000lagen taart was geweest, ik wederom verstek had moeten laten gaan. Dus ik dank bedenkers Meeta van What's for lunch honey? en Antonio van TonyTahhan op mijn blote knietjes, omdat ik in staat was in een uurtje of vier de 'challenge' te voltooien.

It has been a while for me to be able to update my Daring Bakers' Challenge for August. In between buying a new house and my car breaking down I have had NO computer. Because my old one decided to 'play dead'. Luckily this month's challenge wasn't as time consuming as a many layered buttercream cake would have been, so therefore alone I am thankful to hosts Meeta and Antonio. And I made choux pastry on an otherwise wasted evening.

Het recept is van Pierre Hermé (en kan bekeken worden op de respectievelijke sites van de 'hosts'), wat voor een éclair veel goeds beloofd, want beiden Frans. Ik kon van het kookdeeg (125ml melk met 125ml water, 115g boter, ¼tl suiker en ¼tl zout aan de kook brengen; 140g bloem in één keer erbij kieperen en enkele minuten roerend 'bakken'; dan van het vuur af, één voor één 5 eieren door het beslag mengen en het deeg op een bakplaat opspuiten) een stuk of vijftien vingerlange soezen fabriceren en bakte die volgens aanwijzing (zie recept). Waardoor ze prachtig opkwamen en uít de oven prachtig instortten; hoewel de met kartelmondstuk gespoten soezen hun vorm nog redelijk behielden.
Met een heleboel, allemaal fijngehakte en allemaal gesmolten, Belgische pure chocolade ("comme il faut") werden achtereenvolgens een chocoladesaus, een chocoladepudding en een chocoladeglazuur gemaakt.
Voor de saus* nam ik gehalveerde hoeveelheden, maar ik denk dat zelfs een kwart nog genoeg was geweest want ik hield behoorlijk over: 65g chocolade met 125ml water, 65ml room en 35g suiker in een steelpannetje zachtjes laten doorkoken tot een -min of meer- egale dikke chocoladesaus het resultaat is (10-15 minuten).
Van de pudding daarentegen had ik ruim tekort en voor de vijftien éclairs was een dubbele hoeveelheid gerust gewenst: 4 eierdooiers (L) met 75g suiker en 3el custardpoeder (eigenlijk maïzena, maar de custardpoeder hier mag op en maïzena ging ik niet voor de gelegenheid kopen als er nog aardappelzetmeel staat voor sausbinding) goed mengen; hierop een scheutje melk van 500ml, nèt van de kook af, gieten; roeren en voorzichtig, al roerend, de rest van de hete melk erdoor mengen; het melk- mengsel terug in de pan, al roerend, op laten koken tot het begint te binden; 200g chocolade erdoor en dan van het vuur af -op ijs- enigszins af laten koelen; tenslotte 40g ongezouten boter, in blokjes, door de chocoladepudding mengen en verder af laten koelen... (Héb je een prima vla, moet je er van die Amerikanen weer bóter doorheen roeren!) De in de lengte doormidden gesneden soezen werden met pudding gevuld:

The one thing I found a bit disturbing in this recipe was -again- the butter, that seemingly goes into everything. Why, I ask, is there a need for butter stirred into a perfectly fine custard?

Voor de veiligheid (van mijn keuken) een groot stuk bakpapier op het aanrecht met daarbóven een rooster en daaróp de soezenkapjes, met als dóel: glazuren. Het chocoladeglazuur is er één voor de boeken: mjam mjam: breng 80ml room (min. 35% vet) in een steelpannetje aan de kook en roer hier, van het vuur af, 100g chocolade doorheen; voorzichtig roerend 20g boter (al- wéér?!?) erdoor mengen en 110ml chocoladesaus*.
En dan sprenkelen maar:

For safety reasons (saving the supposed 'cleanliness' that is my kitchen) I needed a sheet of baking paper underneath a rack to catch the drippings of the chocolate glaze. For I caused an avalanche of glaze to flow on my countertop. I have to admit to scooping up the spilled glaze with some leftover pastries, suddenly overcome with a craving of chocolate that would have put even cookiemonster to shame.

Wat uiteraard leidde tot een enorme 'druppage', om niet te zeggen: chocoladeglazuur-overstroming!! Tot mijn grote schande moet ik eerlijk bekennen dat ik niet in staat was om een aanrecht vol chocolade te weerstaan en als een waar vreetmonster met een opeens allesoverheersende behoefte aan endorfinen, één of twee (of misschien drie) minder gelukte soezen heb gebruikt om de glazuurlekkage op te 'vegen'...
fingerlickinglicious!

En alsof al die chocolade nog niet genoeg was (of misschien omdat ik een kleine 'Hollandse' touch wilde in al die Belgische chocoladigheid) heb ik ook nog de hagelslag erbij gepakt (witte XL en melk normaal) om mijn tóch al driedubbele chocolade éclairs met chocolade te garneren. En toen ik dan uiteindelijk een stuk of tien éclairs tevoorschijn had getoverd, zat er voor mij niets anders op dan de hele stapel mee naar het werk te nemen, waar de glanzende chocoladebommetjes mij voor de rest van de dag van populariteit verzekerden.

And all that Belgian chocolate apparently wasn't enough for me, so I decorated my éclairs with Dutch chocolate sprinkles. So there really was no other option than to take the finished produkts to work, where the triple chocolate caloriebombs insured me of huge popularity with my co-workers. The overnight stay in the fridge made the glaze look even more shiny and firm. WOW!

Het duurde overigens wel een nachtje voordat het glazuur mooi opgesteven en glanzend was. Maar WAUW!

3 opmerkingen:

  1. Sja die boter door de vla.. snapte ik ook even niet en roerde er halfhartig een lepel doorheen. Die van jou is wel mooi dik geworden zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je soezen behouden hun vorm niet omdat ze te snel afkoelen
    Een tip om ervoor te zorgen dat je soezen niet inzakken:
    Ik bak die van mij gedurende 20 minuten (of tot ze goed bruin zijn) in de oven op 170°. Nadien gaat de oven af en steek ik een vork tussen de deur, de soezen blijven zitten waardoor ze 'drogen'. Doordat ze nu langzaam afkoelen blijven ze hun vorm behouden.

    BeantwoordenVerwijderen