Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

28 mei 2007

Broodpudding bakken

Bij ons thuis slingert geregeld 'oud brood' rond. Van dat uitgedroogde, harde brood waar zelfs de eendjes geen pap van lusten. Ik ben zelf dol op brood, maar dan moet het wel van dat kraakverse knapperige brood zijn. Gelukkig is er de diepvries. En als je het brood daar maar vers genoeg instopt, dan komt het er ook redelijk vers weer uit. Maar ons diepvriesje is maar klein en ligt meestal al vol met mijn 'werk-boterhammen'.

Broodpudding heb ik eigenlijk pas leren kennen sinds we in het Gentse verblijven. Maar wat een geweldige oplossing om in één klap van je verouderde brood, restjes ontbijtkoek en losse eieren af te komen. Broodpudding maak ik dan ook redelijk frequent. Ik heb een periode gehad dat ik het een beetje op de gok deed, maar sinds het feest (een wat minder gelukte versie verscheen op de buffettafel) volg ik het recept (zie hieronder) weer wat trouwer. In tijden van oorlog en hongerwinter zou je vast zelfs half-beschimmeld brood kunnen gebruiken (schimmel wel verwijderen) maar de uiteindelijke smaak gaat er dan wel op achteruit. Idd: trial and error.

RECEPT

Na het weken van de brood- dobbelsteentjes in zéker niet te veel water, dient melk en suiker te worden toegevoegd. In totaal zo'n 150 gram zoetstof, maar dat kan volgens mij net zo goed honing en/of basterdsuiker (of cassonade) en/of ahornsiroop (C) zijn. Dus meestal neem ik ergens tussen de 75 en 100 gram suiker en vul ik dit aan met honing en een beetje ahornsiroop tot ongeveer 150 gram. Verouderde ingedroogde appels kunnen geschild en in stukjes gesneden ook prima in de broodpudding verwerkt worden!!
Het deeg dat ontstaat na vermenging van alle ingrediënten ziet er zeker niet appetijtelijk uit, maar dat gaat nog goedkomen! Ik heb mezelf er nog nooit toe kunnen zetten om het deeg voor te proeven (vandaar uiteraard een soms minder gelukte versie); niet alleen door de kokhalsreflex-opwekkende aanblik, maar ook door de aanwezigheid van rauwe eieren.
Voor het bakken heeft een mooie puddingvorm de voorkeur, maar je kan net zo goed een cakeblik gebruiken o.i.d. Ik heb wel geleerd om de pudding in de oven af te dekken met een deksel of aluminiumfolie, want de bovenkant droogt snel uit en wordt dan hard. En speciaal voor Marnix: ik denk dat een plakje broodpudding ook lekker is met een laagje roomboter erop.


P.s. de prachtige siliconenvorm is voor € 7,99 bij de Xenos te koop (in turquoize, rose en lime). Ik heb dit maal een siliconenvorm gebruikt, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat het schóónmaken ervan géén pretje was!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten