Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

07 februari 2011

Boulettes Liègeoises

Zittend op de Graslei, met een warm voorjaarszonnetje op mijn bol en mijn neus in een boek, heb ik menigmaal in Gent mijn ogen opgeslagen richting het prachtige pand van de Belgaqueen. Eén keer en dus te weinig aten we in dit toprestaurant (met de bijzon- dere wc-deuren) en deze maaltijd staat in mijn geheugen gegrift als 'verrukkelijk'. Hoe ik aan onderstaand recept voor "Luikse ballen" à la het Brusselse filiaal van de Belgaqueen kom, ik zou het niet meer weten, maar in ieder geval is het er één voor voorin de recepten- klapper.

Eigenlijk is het gehaktmengsel redelijk rechttoe rechtaan gekruid met eieren, sjalot en peterselie (maar die laatste dan wel in legio!) Naar een tip van mijn moeder strooi ik royaal met zout en gemalen witte peper en, vooruit, ik tik er een extra dooiertje in. Voor de smeuïg.

En voor de saus neem ik in plaats van Maestrichter fruitstroop en pruimenjam de veel meer voor de hand liggende Luikse appel- stroop met pruimen (uit het paarse potje, te koop in de Belgische supermarkt; niet te verwarren met het groenblauwe potje met naturel stroop of het gele potje appelstroop met abrikozen). En hierin gaar ik (verder braaf volgens recept) 17 gehaktballen, formaat golfbal.

Op een bordje (met pompoen en rasfriet - want ik houd niet van die dikke Vlaamse frieten) valt de dieproodbruine kleur van de saus goed op. Mooi! De jus is lekker dik en plakt fijn om de ballen heen en die gehaktballen zelf zijn (inderdaad) heerlijk smeuïg en sappig. De bal zelf smaakt voornamelijk naar peterselie (gôh..) met een zoete toets en dan een peperige nasmaak. Lékker! Codenaam: BelgaBalls.

2 opmerkingen:

  1. Ooooh mag ik alsjeblieft bij jou komen eten? Ik ben zooo zielig! Hartstikke verkouden, koorts, gebied rond mijn neus één grote geteisterde rode zone... alsjeblieft?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 17 ballen kan ik toch ook nooit in m'n eentje op?!

    BeantwoordenVerwijderen