Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 februari 2011

Pompoenmacaroni à la Todd English...

... à la Todd English? Wie? Nou, die man die wel eens bij Martha Stewart in het programma te zien was toen ik dat nog op Vitaya kon bekijken (in Gent). Een mij onbekende, bekende Amerikaanse (tv)chef. De video (en het recept, beide HIER te vinden) van die Todd English die bij Martha zijn favoriete familierecept maakt, vond ik laatst terug op haar website en mjam, wat zag die vege- tarische 'mac&cheese' schotel met flespompoen er goed uit. Zou ik? Ik zou!

Nou ben ik normaal niet zo betoverd door de vette hap die 'mac& cheese' is en als je dan toch pasta met kaas gaat klaarmaken, gaat míjn voorkeur steevast sterk uit naar ons eigen nostalgische familierecept (je weet wel, met elleboogjesmacaroni of spaghetti, geruld gehakt, ketchup en véél geraspte kaas: troostspaghetti). Maar met pompoen heeft Mr.English me kunnen verleiden en daarbij, er zit een krokant korstje op zijn schotel..

Het gebeuren bestaat uit het zacht en gaar roosteren van pompoen (in de oven; duurt ongeveer een uur) om het pompoenvruchtvlees vervolgens te pureren met melk, room, mascarpone, Parmezaanse kaas en versgeraspte nootmuskaat. Deze pu wordt vermengd met gare macaroni en bedekt met ricotta en een dikke laag kruim (van geroosterd brood en Italiaanse koekjes) om vervolgens in de oven gaar en krokant te bakken. En met bovenstaande hoeveelheden zijn makkelijk twéé ovenschalen te vullen en elke schaal vult vier tot vijf hongerige magen (zeker met salade erbij). Dus dat is tien keer eten van één pompoen!

En inderdaad. Lekker, hoor Todd. De scheut melk door de puree maakt het geheel vochtig en smeuïg; verder smaakt het lekker naar fijn veel kaas, is de schotel romig en toch ook prettig krokant. Met een klein zoetje van de verkruimelde (amaretti)koekjes. Ik kan me nu voorstellen hoe dit een klassiekertje is bij de familie English! Hoewel dit natuurlijk ook gewoon een vette hap is, maar dat kan met creatieve (minder met room scheutige) hand desnoods wor- den opgelost..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten