Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

25 februari 2011

Gevuld zalmbeursje

Papa komt eten (met mama) en hij krijgt zalm (mama krijgt iets anders; jazeker, ik sloof me uit) want papa is dól op vis (mama niet zo). Maar ik zou mezelf niet zijn als ik gewoon een stuk zalm in een pan zou bakken en aangezien ik weer kan staan en dus koken, pak ik de receptenklapper er eens bij. En ik besluit voor een met gar- nalen, avocado en appel gevuld zalmbeursje (papa houdt wel niet van appel en van avocado heeft hij misschien nog nooit gehoord, maar met genoeg garnalen erbij moet ik er mee weg kunnen komen en bovendien ga ik voor indrukwekkende presentatie, dus wie let er dan nog op blokjes appel?!)

Ik maak de zalmpakketjes de dag van tevoren. In een apart bakje maak ik eerst een dressing van (weinig) mayonaise, (nog minder) room en (duidelijk meer) mosterd en ik voeg daarbij naar eigen inzicht limoensap, een scheut gembersiroop en véél versgemalen peper. Proeven; goed. Voor de vulling meng ik 100g garnalen met geprakte avocado, een kleine (grof)geraspte appel, versnipperde ringetjes lente-ui, veel verse basilicum, zout en peper. Dressing erdoorheen, niet teveel, en de met zalm beklede kleine ingevette vormpjes niet te ruim vullen. En dat "niet teveel" en "niet te ruim" zeg ik nu dus achteraf tegen mezelf.

Oké... dit is dus ruimschoots genoeg vulling om drie keer zoveel zalm mee te vullen... En dus heb ik schijnbaar meteen voor mezelf avondeten gemaakt, haha. Dan haal ik morgen wel weer een nieuw zakje veldsla... De strak in plasticfolie gewikkelde zalmpakketjes staan inmiddels in de koelkast vorm te krijgen.

De veldsla maak ik aan met (2el) perenazijn, (3el) avocado-olie en (1el) gembersiroop en dat blijkt precies zoetzuur genoeg om het zalmbeursje te begeleiden, waardoor het obligate schijfje citroen feitelijk overbodig is. Verder een toefje tuinkers, wat rode pesto en enkele blauwe bessen (want die zijn zo goed voor je en zó lekker!). Papa is aanvankelijk op zijn hoede; hij kent zijn dochter natuurlijk ook al langer dan vandaag en ze zet hem wel vaker iets 'aparts' voor. Maar de vis gaat erin als koek en schalks vraagt hij mij of ik mijn derde beursje met zijn portie gestoomde broccoli wil ruilen (natuurlijk zeg ik daarná pas dat er appel en avocado in zitten).

2 opmerkingen:

  1. Mjammie! Hè was je toch vergeten om mij uit te nodigen... ik hou én van vis én van appel en avocado vind ik een werelduitvinding.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm, dat ziet er erg lekker uit. Ga ik vast ook eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen