Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

16 december 2012

Burgermeester

Natuurlijk was ik als kind óók geïntrigeerd door de McDonald's. Dát doet de fastfoodketen dan ook goed; van zich laten horen. Maar al vanaf de eerste hap hamburger was de liefde over en ik herinner me tot op de dag van vandaag de warme augurk en kledderige sla op mijn ookalnietzolekkere vlees. En toen ik mijn schrale troost bij de franse frietjes zocht, kwam ik bedrogen uit met mij totaal onbekende, zurige (kruiden)mayonaise. Yak. In de studententijd had ik een korte periode van donuts en McFlurry's; maar nu ik rationeel, duurzaam en bewust wil consumeren (en ja, ik voel de contradictio in terminis) verguis ik het concern. En ik ben niet de enige.

Drie Amsterdamse schoolvrienden waren ook op zoek naar beter, met respect voor de hamburger. En zij besloten in februari 2007 dan maar zelf iets te beginnen. Enter Burgermeester. Op inmiddels drie plaatsen in de hoofdstad kun je hier eerlijke hamburgers eten, geselecteerd op kwaliteit en duurzaamheid. Dat laatste geldt voor het vlees, brood en salade (allemaal vers bereid); maar ook voor koffie, electriciteit en kleding. De ketchup en mayonaise worden vanaf de basis ter plekke gemaakt, waardoor smaakversterkers en dergelijke niet nodig zijn. Met een gerust hart eten dus. En hier eet je gastronomische burgers van verantwoorde ingrediënten op am- bachtelijke wijze. Elke dag open van 12 tot 23 uur.

Mijn mangosereh milkshake (€4,50) is zo dik dat het rietje er recht op in blijft staan en ik de shake bijna niet door het plastic omhoog kan zuigen. De drank is koud (en dat zonder klontjes ijs), zoet en een onmiskenbare milkshake met een fijne mangomelksmaak. Het spul heeft de textuur van zacht ijs. Héérlijk. Ik stoor me wel wat aan de harde dance muziek, maar zodra mijn gekozen hamburger wordt gebracht (klassieke lamburger van Texels lam met rode uienchutney; €8; mini €4) ben ik daarvan afgeleid. De hoge toren is wat moeilijk hapbaar (maar dat is juist ook wel leuk) met een kruidige licht zure chutney, een volkorenbroodje met knapperige korst en zacht kruim en een burger van verrukkelijk vlees. Prima.

Een deel van de kaart wisselt vier keer per jaar met de seizoenen mee en op de eerste van elke maand wordt uit alle inzendingen de winnaar van de nieuwe maandburger gekozen (nu: bloody hell burger: bloedworst, appel, rode kool). De culinaire keuzes qua hamburger zullen mij ongetwijfeld een keer doen terugkomen, want ik kon nu al bijna niet kiezen tussen de pompoenburger (met ricotta), de eendburger (met zuurkool, spek en mosterd) of de zalmburger (met paksoi en wasabimayonaise).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten