Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

20 augustus 2007

In de buitenlandse supermarkt...

... is het goed toeven wat mij betreft. Het begint er al mee dat je zo'n grappig 'rolmandje' mag pakken. Rondkijken in de schappen en rekken die gevuld zijn met plaatselijke heerlijkheden en 'de nationale standaard', biedt een unieke blik in de cultuur van een ander land: hoe ziet de kaas er uit, wat voor brood is er, wat wordt er gesnoept? Aangezien fabrikanten hun produkten toespitsen op de markt van een bepaald land, vind je 'Pickwick saliethee' alleen in Turkije en 'Wasa knäckebrød met een doorsnede van 29cm' alleen in Zweden.

Enkele jaren geleden bijvoorbeeld werd het schoonmaakmiddel 'Jif' verandert naar 'Cif' want dat had een internationalere klank. Maar in Denemarken staat nog wel gewoon 'Jif' op de planken; is de Deense samenleving dan starrer of traditioneler? Of zijn wij Nederlanders makkelijker kneedbaar door fabrikanten, vatbaarder voor commercie? En wat opvallend, want de Denen zijn in hun eetgedrag toch goed vergelijkbaar met de Nederlanders; zo delen we een grote voorliefde voor drop, iets waar de meeste wereldbewoners van gruwen.

Kijk, maïs is gewoon per kolf te koop (mét de schutbladeren in tact, zoals het eigenlijk hoort!) en sla kun je per gewenste hoeveelheid uit een bak scheppen. Maar wat doet dat zakje Euroshopper wortels in een supermarkt in Zweden?

1 opmerking:

  1. Omdat "onze" Albert Heijn de Zweedse ICA ge-eh-adopteerd heeft.. maar het blijft een gek gezicht.

    BeantwoordenVerwijderen