Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

21 mei 2011

Vandaag!

Wanneer je aan komt rijden, vraag je je meer dan eens af of je wel goed zit. Dit nieuwe industrieterrein met de vele autodealers; is dat nou een goede plek om op de kostbare zaterdagavond te gaan dineren? Naast het Shell benzinestation parkeer je de auto (op een overvol parkeerterrein) en vertwijfeld loop je dan richting "Food Spot". Uit de grond gestampte gemaaktheid met een hoog 'moet dat nou' gehalte:

We gaan vandaag naar Vandaag ( (Proostwetering 80L, Utrecht, 030-2387888) en staan voor de ingang van het restaurant in een dikke rij. Bij (eerste) binnenkomst leidt een medewerker je rond door het restaurant en langs de vele buffetten. Overweldigend; ik kan niet anders zeggen. Wat ligt hier véél eten uitgestald. En zoveel keus. Het concept is eenvoudig: 2 uur lang eet je wat je wil zoveel je wil voor €24,95 p.p. en dat inclusief non-alcoholische dranken (à volonté) en luxe desserts. Op vrijdag, zaterdag en zondag geldt per persoon een toeslag van €3 en voor elk extra uur (of een deel daarvan) betaal je €5 extra. Kinderen tot 3jr eten gratis en tot 11jr voor €11. Het rondleidmeneertje (of -mevrouwtje) beantwoordt al je vragen en dan mag je aan je tafel gaan zitten. En kan het feest beginnen. Want een feestje blijkt het zijn!

Een Italiaans buffet met meer dan tien antipasti, diverse salades en een houtoven voor je zelfgemaakte pizza; ik zie kip aan het spit; er is een wokeiland; een groentebuffet en een uitgebreide visafdeling met langzaam gegaarde zalm, gerookte zalm, oesters, mosselen, haring, sushi en, o hemel, de rundercarpaccio met rucola staat al klaar naast de overige charcuterie. Een rôtisseriechef die van wan- ten weet gaart een Provençaals speenvarken; naar wens wordt decadent vlees als varkenshaas of eendenborst gebakken; er is lamsrack en er liggen Marokkaanse merguez klaar (en spiezen ananas). Bijvoorbeeld.

Divers vers fruit (en dito smoothies), gefrituurde hapjes, een (laag) kinderbuffet (waar de volwassen mannen blijkbaar eveneens hun goesting vinden); moet ik nog doorgaan? Je kan het zo gek niet bedenken: het ligt klaar voor de pak. Of zoals mijn tafelgenoot zegt: "Ge moet het niet snijden, ge moet het niet wassen - enkel pakken en opeten." En zelfs op deze drukke zaterdag zitten we heerlijk verstopt in een rustig hoekje te genieten.

Ik vrees met grote vrezen dat ik voortaan niet meer de verdieping hoger opga naar het beste sushirestaurant van Utrecht (Takumi), maar hier steevast zal blijven hangen bij Vandaag. Het is werkelijk imponerend. En het is nog érg lekker ook. Zalig zelfs. "De max". "Super super súper". De meegenomen vriendin begint spontaan te zingen vanachter haar bord sappigverse aardbeien met saus en chocoladetruffels. Ikzelf droom totaal weg bij de ver-ruk-ke-lijke patisserie van chefpatissier Charl Odijk en laaf me aan vis en kaas. Die blauwschimmel is perfect op temperatuur en smelt weg op de tong. Mja-àm!

De wijnen staan per 22 uitgestald. Wijn tap je hier zelf per slokje (ca. €1), per half glas (€2-3) of per glas (€5-7). Zo kun je diverse wijnen proeven. Want volgens Vandaag 'is het leven te kort om wijn te drinken die je niet lekker vindt'. Overdreven? Natuurlijk! Maar ik voel me volledig in de watten gelegd. De meeste frisdrank is postmix, maar naast de flesjes tonic, bitter lemon, Chocomel en Caprisonne staan luxueuze flessen water - plat en licht bruisend. Voor op tafel. Ook inclusief.

Na vier borden kijken we neurotisch op de klok hoe lang nog: een uur. Ik lust wel zo'n maïskolf met roomboter (aanvankelijk schud ik een paar keer extra het vet eraf want ik wil lekker maïs, maar zodra ik de eerste hap neem verander ik volledig van mening: ik wil maïs doortrokken van roomboter, zoals deze; zó goed!) en die kleine Portugese 'pastela de nata' taartjes gaan er ook in als koek. De chocoladefontein, het ijs, de snoepjes en versgebakken keurig opgevouwen flensjes (met zes toppings) laat ik links liggen. Ik blief nog wel wat olijvenjam, geroosterde cashewnoten en asperges. Nog nooit in mijn leven heb ik zo gebaald dat ik vol zit. Zit je in zo'n overdreven vreetschuur met VT Wonen design te genieten. Meer dan dat: te juichen. Snel weer een keer terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten