Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

28 december 2014

Leche (melk)flan

Ti-ta-toetje! Melkpudding met karamel. Ik zou crème caramel kunnen maken, of crème catalana, of crème brûlée. Maar ik maak leche flan:



De benodigdheden volgens 'Nicko' zijn: 200g gecondenseerde melk (van Friesche Vlag; verrukkelijk spul!), vanille, 300ml evaporated milk (je kunt moeilijk doen bij een winkel met import uit Amerika; of je kunt gewoon koffiemelk bij Aldi kopen €0,55) en 3 eieren. Maar hé, dat is gek. In zijn video gebruikt hij opeens 4 eieren en 2 dooiers. En je ziet niet hoeveel vloeibaar hij erbij doet. En de website doet het niet, dus ik kan de hoeveelheden niet echt opzoeken. Ach soit, ik gok het erop met 1 blik gecondenseerde melk (397g), 1 pak koffiemelk (500ml), 4 eieren en 2 dooiers.

De karamel maken is verrassend onmoeilijk. Gewoon op (héél) laag vuur laten smelten en niet (niet!) in roeren. De karamel gaat in de bodem van de vorm en daarop komt de pudding. Ik gebruik geen "kitchen blow torch to get rid of any air bubbles", zoals Nicko tipt. Ik laat de luchtbellen gewoon lekker zitten. En heb er desondanks geen last van.

De melkpudding wordt au-bain-marie (in een heet water bad) in de oven gebakken. Een springvorm is daarom niet handig, anders zou er water in de pudding lekken. Nou heb ik nog pudding over. En omdat het pudding is, heeft mijn hoofd op de één of andere manier verzonnen dat ik mijn (plastic!) puddingvormpjes daarvoor kan gebruiken. Want die zijn afsluitbaar en dat is handig. Ja, lekker handig. Vooral omdat plastic vormpjes natuurlijk hartstikke smelten in de hete oven. Dûh.

Mijn 'leche flan' heeft de textuur van dikke omelet. De karamel is alom aanwezig wat een lekker zoete smaak geeft samen met de romige fijne vanille. Los van de textuur (toch te veel eieren dus...), smaakt het naar pannenkoeken met stroop. Waar niks mis mee is!

1 opmerking:

  1. Als het omelettig is, ben je te ver gegaan met koken. Probeer 1 ei minder en minder lang, of op lagere temperatuur laten garen.

    BeantwoordenVerwijderen