Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

06 januari 2013

Tanuki

Goede vrienden zijn goud waard, vooral die van het soort die mij meenemen naar gerenommeerde restaurants (met de dit keer niet-waargemaakte belofte van BV'ers). In een spontaan initiatief van mijn kant om naar het Gentse af te reizen (met een beetje/veel skippen is dat slechts één cd ver), wordt er in een evenzo spontaan initiatief gereserveerd bij Tanuki (Oude Gentweg 1, Brugge, B). Wat zich zowaar nog liet regelen op de dag zelf. We stappen een relatief onvervalst Japans restaurant binnen (mét de kenmerkende zwarte doeken in het deurgat) waar vrijwel niet aan Europese concessies zou worden gedaan. Tanuki staat bekend als één van de beste, zo niet hèt beste, sushirestaurant(s) van Vlaanderen. Woehoe!

Dan is het even slikken. Nog niet van de goddelijke sushi, maar van de prijzen. Hallo!! Ben ik de enige Hollander hier, of is dit gewoon erover? Sake €7; potje thee (groene thee 'sencha'; groene thee met rijstpoffertjes 'genmaicha'; geroosterde groene thee 'hojicha') €4; selectie sushi's 9x nigiri 4x maki €29; 2x hotate nigiri €10; menu €55-€80 p.p. Maar ik was gewaarschuwd en het is dus hoe het is (we zullen de avond aftikken op €162 excl. vervoerskosten). Dus slik-weg-en-nu-genieten:

Maar zitten wij even goed aan de 'sushibar', recht tegenover Mr. Sushichef. Ik zie daar de verse coquilles al liggen en die blijken inderdaad supervers en dus fantastisch. Na de rijstcrackers van het huis en mijn hete genmaicha, doen we ons beiden tegoed aan wat overheerlijke sushi blijkt. Ik waan me terug in Japan en dat lukt niet elk Japans restaurant. De konomone (€4) smaakt ook prima, vooral de huisgemaakte ochinko. Die zure pruim had van mij niet gehoeven, maar zelfs hierbij herken en waardeer ik de subtiele gelaagdheid van smaken; zout, zuur, zoet keurig in balans. Extra gari is te verkrijgen voor €1. De duurste sushi op de kaart is de gunkan uni (zee-egel, €16 per 2) maar die laat ik uit ervaring ver uit mijn buurt blijven. Hoewel ik het wél kan waarderen dat een dergelijke specifieke Japanse delicatesse überhaupt verkrijg- baar is hier.

We besluiten voor (winterseizoengebonden) shabu shabu met, natuurlijk, Wagyu beef (€38 p.p.). Heb ik altijd al willen doen en dit stelt me niet teleur. Gloeiendhete Japanse bouillon in een speciale shabu shabu pot op vuur wordt door de bediening (in kimono) aan tafel voorzien van verse groentjes en sojakaas (lees: tofu). Daar mag je dan zelf de plakjes rundvlees doorheen 'shabu shabu'en' (waaieren) tot de gewenste gaarheid is bereikt (ik varieer tussen goed gaar en rauw en hap alles even gelukkig naar binnen). Er is soja(mwah)-en sesam(mjam)dip met begeleidende toppings van fijngesneden lente-ui, geraspte ramenas en sesamzaadjes. Dit is genieten met een grote G.

De flessen ijskoud mineraalwater (plat of bruis) worden continue vervangen en dit à volonté water blijkt achteraf niet berekend. En kijk, de chef gebruikt natuurlijk echte (en flinke!) stukken krab in de california temaki (€12 per 2). Geen surimisticks! Ach nee, dûh, surimi; daar lachen ze hier om!

Laat in zo'n fijn restaurant dan ook maar de desserts aanrukken. Ik kies voor 'kisetsu' (groene theecake met kastanje en mangosorbet met yuzu: goeddd! €12), naast mij wordt een 'samurai' genuttigd (gembersorbet met verse vruchten en Japanse eau de vie €12). Ik geef een minpuntje voor de bediening waar steeds op gewacht moet worden en die onze thee vergeet, en een kanttekening bij de hoogte van de prijzen; maar een dikke plus voor alle rest.
Elke dag, muv ma+di, open van 12-14u en 18.30-21.30u. Jaarlijks zomerverlof 2e en 3e week van juli. Ik zeg: "pinnen en gaan!"

3 opmerkingen: