Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

19 februari 2012

Lekker poolen

Daar waar sommige anderen als een berg tegenop zien, zie ik vaak mogelijkheden om mijn grenzen te verleggen en om, als het ware, over de top te gaan. En wanneer ik dat in het dagelijks leven niet altijd heb, heb ik het in ieder geval in de keuken. Dus op die zondag bakdag nu alweer twee weken geleden (ik fabriceerde drievoudige chocoladetaart, witte chocoladecake met kardemom en batatataart), liet de klok zelfs nog tijd over om (31) cakejes te bakken. Dat wil zeggen: vrijdagavond na het werk cakejes bakken van dit recept en zondagochtend decoreren naar bovenstaand voorbeeld.

Ik had bedacht dat cakejes als poolballen zo rond zijn en aangezien de cukcake trend als een insectenplaag over Nederland trekt, is het niet moeilijk om aan (gekleurd) marsepein en/of rolfondant te komen. Voor 200 tot 250g betaal je tussen de €1,99 en €2,79 bij Xenos, V&D en Jamin. Hier en daar wat levensmiddelenkleurstof bijkneden (denk aan de rubberen handschoenen) en je hebt alle benodigde kleuren. Behalve dan paars, maar daarvoor volstond een bezoekje aan De Tafel van 18.

Acht cakejes werden bekleed met wit rolfondant om daarvan de 'halve ballen' te maken (zie foto). De 'hele ballen' waren helemaal makkelijk. Wit rondje fondant op alle ballen (behalve de witte) en met de donkerste chocoladestift (uit een pakje van drie, Dr.Oetker, supermarkt o.a. Jumbo) de juiste cijfers op de juiste ballen. Het was nog leuk werk ook.

Met, al zeg ik het zelf, zéér indrukwekkend resultaat.

Een ware verrassing voor de verrukte jarige. Velletje groen karton eronder (de dag ervoor door de toen nog niets vermoedende job gekocht, aangezien mijn over-de-top bakactiviteiten mijn gang naar buiten verhinderden) en met de (eigen) keu erbij niet meer van echt te onderscheiden. We hadden schertsend afgesproken dat we een foto zouden maken van elke verjaardagsgast die de keu ter hand zou nemen om de ballen quasi af te stoten, wat heel wat foto's heeft opgeleverd!

En de krijtblokjes? Je zou het niet zeggen, maar óók fijn eetbaar! Daarvoor simpele kubusjes blauw suikergoed met dun uitgerold rode marsepein bekleden. Holletje in maken, klaar.

4 opmerkingen: