Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

03 november 2008

DB: Pizza

Dankzij de heerlijkheid die 'Telenet' heet, hadden wij prematuur geen internet meer in huis en aangezien ik niet in één of ander internetcafé ga zitten updaten (dat heeft dan toch nèt iets té com- pulsiefs... dit in tegenstelling tot compulsief dagelijks updaten in de warmte van je eigen huis...) komt het verhaal van mijn pizza-gooi-actie nu welgeteld zes dagen ná de officiële postdatum van 29 oktober.
Bedenker van de uitdaging van deze maand is Rosa van Rosa's Yummy Yums en zij had het zó voor zich gezien dat iedereen lek- ker met zijn eigen pizzagistdeeg ging gooien. Sterker nog; dat was verplicht.
Voor het pizzadeeg was een nogal uitgebreid recept bedacht, in- clusief gekóelde bloem en laten rijzen in de koelkast. Het hele proces zou een dag of twee, drie moeten duren; maar daar heb ik voor deze ene keer vriendelijk voor gepast. Een nieuw, te verbou- wen huis geeft mij dergelijke priviléges vind ikzelf. Tijdens het inpakken had ik de benodigde ingrediënten voor de pizza apart gehouden, zodat er verder niks meer mis kon gaan. Dus gewoon bloem, gist, zonnebloemolie, water en suiker vermengd met elkaar; enkel om er achter te komen dat ik het cruciale zout niet voorhanden had (ergens - in - een - doos - maar - welke?) Na kneden, rijzen, deegballen vormen en deze laten rijzen; werden de ballen tot rondjes uitgeduwd op het aanrecht en deze moesten vervolgens worden getossd (wat natuurlijk het allerleukste deel van de uitdaging was).

Eenmaal op gewenste grootte, het deeg op een omgekeerde bebloemde bakplaat leggen en be- leggen met pizzatopping naar eigen inzicht (de plaat moest overigens bebloemd worden met griesmeel of maïsmeel). Eerst dus een flinke schep saus over de bodem uit- spreiden (ik doe niet moeilijk, ik neem gewoon SugoCasa uit een potje) en hier beleg over verdelen. In mijn geval een due stagioni met
1. spinazie (deelblokjes)/brie/walnoot
en 2. broccoli, gedroogde tomaatjes en gerookte zalm
Daar dan geraspte kaas overheen en 10 minuten de hete oven in.
.
Na mijn edele pogingen zag mijn lief zijn kans schoon om ook met een bolletje pizzadeeg aan de haal te gaan en dit in de lucht te tossen. En dat terwijl mijn vriend normaal helemáál niets heeft met deeg. Geinig, maar hij was bij lange niet zo goed als deze jongen; wat díe met pizzadeeg doet is bizar! Maar goed, die man kan dan weer niet wat míjn man kan... (pizza's opeten).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten