Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

18 januari 2014

Chocolate Salty Balls

Het meest bekende muziekrecept is volgens mij "Chocolate Salty Balls" van Southpark's Chef. De bedwelmende stem van Isaac Hayes beschrijft bijna volledig hoe je 'zijn ballen' maken moet. Tenminste, zo lijkt het. Het is dan wel geen 1998 meer (tel ik het nou verkeerd, of is dat écht al meer dan vijftien jaar geleden?! ahhhh!!), maar het is nooit te laat om te doen wat je destijds hebt nagelaten. En ik zie een filmmarathon met D. als de nu perfecte gelegenheid om de zoute chocoladeballen aan iemand (en mezelf) voor te schotelen. Ookal gaan we dan geen Southpark kijken, want dát zou te voorspelbaar zijn. Net zoals dat we geen kerstfilms gaan kijken, alleen omdat het kerst is. Cliché. (We weten dan nog niet dat in bijna elke film die we wél kijken, een kerstscène verstopt zit. Das Boot? Kerstscène! Jagten? Kerstscène. En Nightmare on Elm Street?! Wil iemand ons soms iets zeggen ofzo??)


Ik luister naar het liedje. En ik beluister het liedje nog een keer. Ik probeer mee te schrijven, maar dan nog vind ik dit recept nergens op slaan. Twee eetlepels kaneel met twee of drie eiwitten? Moet je die eiwitten dan opkloppen? Of wat moet je er eigenlijk precies mee doen? En dáár gaat dan gesmolten boter doorheen? Dat slaat helemaal nergens op en de gezongen instructies wijken mijlenver af van alles wat in de patisserie verantwoord is. Maar zoals Chef al zei: "every man has a recipe... for love". Gelukkig ben ik verre van de enige avonturier die ooit het idee heeft opgevat om 'chocolate salty balls' te maken. Ik ga dus maar gewoon doen wat The Geeky Chef heeft gedaan. Behalve dat ik zijn zienswijze ook weer aanpas. Want zoals ik al zei, het recept slaat werkelijk nergens op en laat veel vrijheid over voor eigen interpretatie. Dat zullen we dan maar zien als een luxe...

Recept
Breng in een steelpan 70g roomboter met 150g suiker en 60ml brandewijn aan de kook en laat op middelhoog vuur borrelen tot de suiker is gesmolten. Roer hier van het vuur af 110g pure en 50g melkchocolade (fijngehakt) doorheen. Laat de chocolade smelten ("and give that spoon a lick") en voeg 1tl vanille-extract toe.
Klop in een grote kom 2 eieren (M) los. Meng hier al kloppend het chocolademengsel doorheen. Zeef er 120g bloem, 2el kaneel, ½el cacaopoeder, ¼tl bakpoeder en ¼tl fijn keukenzout boven en vermeng dit met nog eens 110g pure en 50g melkchocolade (in stukken) tot een deeg. Bak dit in een ingevette (hoge smalle) vorm ca. 45 minuten in een voorverwarmde oven van 175°C. Bedek de vorm met aluminiumfolie, zodat zich zo min mogelijk korst op de 'cake' vormt. De chocoladekoek (het lijkt wel brownie, maar dan niet smeuïg) is gaar als een erin gestoken satéprikker of vork er schoon weer uitkomt. Laat enigszins afkoelen. De cake dan boven een kom verkruimelen. Vermeng de kruimels met 185g roomkaas (Philadelphia naturel) en 1el kaneel. Vorm met (behandschoende) handen ballen..  Laat deze 10 minuten in de koelkast opstijven en rol ze dan nogmaals tot perfecte ronde ballen. Rol deze LICHTJES door grof zout. Of nee, eigenlijk niet de ballen door zout rollen, want dat is te veel zout. Beter: sprenkel een klein beetje grof zout over de ballen (meer zout kan altijd nog) "Put 'em in your mouth and suck 'em!"

Stel dat je daadwerkelijk Chef's gezongen instructies letterlijk wilt volgen, dan krijg je dus te maken met dit:


De ballen die ik al had geschept, rechtstreeks uit de vorm, gooi ik maar weg. Die zijn droog en helemaal niet prettig om te eten. De ballen met roomkaas zien er als bal veel beter uit. Domme-ik heb puur om esthetische redenen de chocoladeballen door zoutflakes gerold. En ik proef er pas daarná één. Dom, dom. ZOUT! Véél te zout uiteraard. En hoewel ze er dan nog mooi uitzien, blijkt het zout een halve dag later weggesmolten.

En oh ja. De ballen zijn máchtig! D. zegt wijselijk: "Dit is niet voor de kinderachtige eter". Indeed! We eten er elk één en laven ons verder liever aan de rest van het filmbuffet.
Overigens heeft Rudolph (van Veen) ook 'chocolate salty balls' gemaakt, van chocolade, boter, slagroom en suiker. Hij laat (wijs) het recept van Chef volledig achterwege en zijn ganacheballen ogen heel wat eetbaarder. Dus mocht je het in je hoofd halen om dit ook te doen, wees dan misschien wat minder authentiek...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten