Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

01 juli 2013

Prisma

Het adres valt nauwelijks uit te spreken (Kantelettarentie 1), dus wat je het beste kan doen op de heenweg is zo snel mogelijk een taxi aanhouden en je erheen laten (ver)voeren. Maar dan sta je ook in de grootste supermarkt die de Agglomeratie Helsinki (waar een kwart van de gehele Finse bevolking woont) heeft: Prisma Hypermarket. Geopend op 'ma/ti/ke/to/pe' van 8-21u, op 'la' van 8-18u en 'su' 12-18u. 
Terug naar het centrum kun je de bus (lijn 43) naar 'Elielinaukio' nemen. De vriendelijke dames van de informatiebalie printen desgewenst alle benodigde gegevens uit en de bushalte is aan de overkant van de straat, maar ikzelf neem toch liever ook een taxi terug. Godmagweten waar ik anders weer uit kom; ik verdwaal in Nederland al. En daar spreek ik nog de taal (gelukkig kunnen de Finnen uitstékend Engels).

Het uitzicht van buiten is niet al te indrukwekkend. En waar is de grote parkeerplaats? Niet buiten in ieder geval; onder het complex misschien? Eenmaal binnen blijkt het toch een grote supermarkt; vele vele kassa's en 42 gangen met 'spul'. Waaronder typisch Finse benodigdheden als: ski's, fietsen, hockeysticks, hengels, rugzakken en natuurlijk Iittala. Dat laatste wordt hier verkocht alsof het zoete broodjes zijn. Wat in 1881 begon als een glasfabriek in de streek met dezelfde naam, is nu een zeer goedlopend (export)bedrijf in design.

Het is maandagochtend 8.15u (dus nu net na openingstijd). En er is meer personeel op de vloer dan dat er klanten zijn. Uit de speakers komt muziek van Röyksopp (Eple) en ik kijk echt mijn ogen uit. Het is bijna alsof ik weer in Japan ben, want veel van de productinfor- matie is in een onbegrijpelijke taal. Wat is 'suklaave hnärennkait'? Het lijkt wel een soort hondenvoer cornflakes. En wat te denken van: riistafondi (geconcentreerde hertenbouillon), kurkku salaatti (relish), mannasuurimo (griesmeel) en ströbröd (paneermeel).
Rijkelijk aanwezig is brood, vooral van dat voorverpakte fabrieks- brood. Een hele gang vol. Koekjes zijn ook legio aanwezig (naast de traditionele 'pepparkakor' en 'blue berry cookies' liggen de dozen van Jules deStrooper), evenals noten en gedroogde vruchten. En dan moet je ook denken aan allerhande gedroogde bessen, zelfs vermalen tot poeder. De thee die verkocht wordt is vooral losse thee, ik zie een XL verpakking rice krispies (700g) en interessante bakartikelen als blåbærsirup (250ml €2,45), diverse fijn papieren bakvormen en tumma siirappi (donkere basterdsuikersiroop). Van het merk Aamu Hetki zijn er 18 soorten 'brinta' en kaasjes lusten ze hier schijnbaar ook wel.

De groente&fruit afdeling is wat mij betreft een aanfluiting. Blau- we bessen (€2,35/125g) zijn hier duurder dan aan de kraampjes in de stad en de broccoli kleurt al geel. Maar de grootste verrassing is de snoepafdeling. Want Finland blijkt een waar dropwalhalla! Ik sla (voor familie en vrienden en thuis) bijna 12 kilo in. Belachelijk, en de caissière vraagt verbaasd of ik "een snoepdag" heb!

1 opmerking: