Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

25 augustus 2010

Route Nimwegen: Duits-Lentse komkommersalade

Zomaar, terwijl het eigenlijk niet kon, heb ik mezelf onlangs een reisje naar Duitsland gepermitteerd. Of nou ja, ik was met pijn en moeite bij een vriendin geraakt die nogal redelijk dicht aan de Duitse grens woont en toen had ik bedacht dat de (pijn)grens nu toch al overschreden was en dat we dus ook best wel naar de Kaufland konden. Wat dírect een uiterst positief effect op mijn gemoed had, dus in dat opzicht zeker geen verkeerde beslissing. En de Kaufland in Kleve is mooi tot 22.00u open. Whoeptidoe!!

Het avontuur naar het buitenland leverde mij dit keer vooral een fles interessante perenazijn op (€ 1,99). De wittewijnazijn met pe- ren en kweeperen is volgens fabrikant Hengstenberg "unser Essig des Jahres", dus dat belooft wat!
Bovendien scoorde ik op de terugweg bij de Historische tuin in Lent (Griftdijk Noord 11, ma-vr 9-12, 14-17) een heuse wítte komkommer. Geen albino-geval, maar een terug op de grond gebracht 'eeuwen'oud Lentse specialiteit. Deze Lentse witte ligt voor een euro in de DIY-kraam aan de weg (naast de doosjes rode kriel(!)kersjes) en dergelijke bijzonderheden kan ik natuurlijk nauwelijks weerstaan, zéker niet wanneer ze liggen uitgestald in een wegkraam (of hoe heet zo'n ding)!

Ik besluit voor het FoodBlogEvent van deze maand (Edith vraagt om onze verhalen achter de vakantie-aankopen) een good-old-fashioned zoetzure komkommersalade te maken. Van 'Lentse witte' en Duitse perenazijn (met verder honing, dille, zilveruitjes en fijn sesamzaad; feitelijk zo simpel als een lepel of wat honing met een flinke scheut azijn en ruim dille te mengen tot zoetzure dressing om er vervolgens met de kaasschaaf dunne plakjes geschilde kom- kommer in te droppen; élke herniapatiënt kan het..).

Omdat het zulk 'zomers' weer is. En omdat ik dan kan zeggen dat ik weer 'gekookt' heb. Soort van.

1 opmerking:

  1. Dat ga ik vanavond eens maken, ziet er lekker uit.Bedankt voor het recept.
    Ik ben bij toeval hier op jou blog gekomen. Ziet er erg leuk uit.Ik kom hier zeker vaker!

    groetjes Astrid.

    BeantwoordenVerwijderen