Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

02 januari 2015

VR

Ontdekking van het jaar (niet dít jaar, dat nu pas enkele dagen oud is; maar vorig jaar, 2014) in de categorie 'restaurants' was voor mij dus: Vaartsche Rijn (Westerkade 27 te Utrecht). Een huiskamerrestaurant waar met passie en veel kundigheid gekookt wordt met duurzame en lokale producten. De Koningshof verbouwt voor het restaurant "de lekkerste seizoensgroenten" in nauwe samenwerking. En dat het lekker mag zijn, zul je weten. Want mijn hemel, hier wordt eten van niveau geserveerd. Nou had ik afgelopen mei het genot en de luxe om in Noma te mogen dineren (jawel, dé Noma, in Kopenhagen). En steeds als ik dit soort culinaire goedheid mis, steven ik af op VR. Een prima alternatief. Want dit is niet eten; dit is proeven. Zelfs wanneer je uit hetzelfde bord twee keer schept, is elke hap nog weer anders.

Vaartsche Rijn serveert een 4-gangen verrassingsmenu dat elke drie weken wordt veranderd. Prijs inclusief amuses en brood: €42 p.p. Met speciale wensen wordt absoluut rekening gehouden; zelfs wanneer dat gluten-én lactosevrij is. En dat het begeleidend wijnarrangement ook prima is; dáár zorgt VR wel voor.

Vegetarisch eten kan bij VR altijd, maar op de laatste woensdag van de maand improviseren ze met zaden, knollen, bonen, groenten, etcetera tijdens GroenteJAM. Dat zijn veel kleine gerechten na elkaar waarbij het keukenpersoneel los gaat met "veggies".

Ter verduidelijking(e) het menu wat wij hier in oktober genoten:
Amuse 1 topinamboer met duindoorn, een as van prei, mascarpone en amandel. En amuse 2 een oester met kalfsjus. Vóór een zacht gegaarde koolvis in dille roomsaus met mosterdzaad (koud geserveerd). Waarbij een verrukkelijke Muscadet. Daarna "een gepocheerd dagvers eitje van een blijde kip" met pied de mouton, gepofte bulgur en suikermaïs in peterseliebotersaus. Hoofd: een gebakken varkensfilet gemarineerd op Cantonese wijze waarbij wontons met garnalen en knolselder, gebak- ken komkommer en witte kool met gepofte mihoen. De begeleidende Pacherenc du Vic-Bilh Château Barréjat zal ik niet snel vergeten. Toe kaasjes met PX (of naar keuze witte port). En een desser van gember rabarber ijs op een cakeje met gekonfijte wortel, meringue, gel van selderij en walnoten. En dan heb ik feitelijk het heerlijke zachtkruimige brood met knapperige korst nog niet eens genoemd, want dát is zo zó! lekker dat het ook 'gangwaardig' werd bevonden (door mij). Het kopje espresso na de maaltijd wordt geserveerd met heet water zodat je zelf kunt bijgieten naar smaak. Met daar bij een (uiteraard zelfgemaakte) pistachenougat met maanzaad en karameltruffel met een vleugje zout.

Dat je bij Vaartsche Rijn een onbezorgde avond lang in de watten wordt gelegd, moge duidelijk zijn. Op het (dames)toilet bijvoorbeeld vind je tampons en maandverband voor als het nodig is. Je handen kun je na het wassen netjes drogen met echte handdoekjes, ordentelijk per stuk opgerold. De inrichting is stijlvol industrieel. De wijn komt in mooie glazen. En het potje thee toe (van De Eenhoorn in Kampen) is op zich ook al een beleving. Kortom; ik vind het genieten met grote letters bij dit Utrechtse restaurant en ik raad het je van harte, van hárte, aan!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten